Browser not supported

You are using an old browser that we do not support anymore. Please consider using a modern web browser such as Microsoft Edge, Google Chrome or Firefox for the best website experience.

Tunel Učka

Stara cijev - nova era: ACO rješenja u srcu Učke za besprijekornu sigurnost prometa


Cestovni tuneli su u cijelom svijetu oduvijek osiguravali daleko sigurnije i nadasve brže odvijanje prometa na dijelovima trasa koje prolaze preko velikih planinskih masiva, pa je tako još sredinom 70-ih godina potaknuta izgradnja donedavno najdužeg cestovnog tunela na ovim prostorima – tunela Učka. S obzirom na višestruko povećanje prometa tijekom 40 godina korištenja pa i pomalo zastarjelim standardima i tehnologiji, Bina Istra kao upravitelj tunela pristupa izgradnji nove tunelske cijevi, koja je nakon četiri godine rada puštena u promet 2024. godine.

Radovi rekonstrukcije i modernizacije stare cijevi tunela Učka u duljini od 5062 metra ukupno su vrijedni 25 milijuna € što ovaj projekt čini jednim od najvećih infrastrukturnih projekata u Hrvatskoj.

ACO rješenja na projektu

Prilikom odabira rješenja za odvodnju tunela, projektnim rješenjem tvrtke Rijekaprojekt d.o.o. iz Rijeke i IPZ d.d. iz Zagreba predviđena je ugradnja betonske cijevi s prorezom uz rub sjeverne kolničke trake tunela. Nakon nekoliko predloženih varijanti odabran je odvodni sustav ACO DRAIN® PowerSlot R20.

S obzirom da je glavna zadaća ovakvog sustava odvodnje u tunelu sprječavanje širenja vatre u slučaju požara u tunelskoj cijevi, izuzetnu važnost predstavlja odabir sifonskog elementa. Odabrani sifonski element koji korištenjem potopljenog preljeva lokalizira požar i zaustavlja širenje vatre, dizajniran je tako da je u potpunosti smješten izvan kolničke trake pa samim time ne trpi nikakva dinamička opterećenja prolaskom vozila. Na svakom sifonskom elementu postoje 3 lijevano željezna poklopca koji omogućavaju pristup i inspekciju okna. Betonski rubnjak koji je integriran u odvodnu cijev ima također i funkciju oslonca za betonske pokrovne ploče koje se polažu preko instalacijskog kanala.

Osim linijske odvodnje i separatora lakih tekućina u tunel Učka isporučili smo ukupno 126 komada poklopaca revizijskih okana. Korišten je ACO CityTop H FIX model s dodatnim zaključavanjem. U osnovi, radi se o uobičajenom, ali „predimenzioniranom“ cestovnom poklopcu – viši okvir većeg promjera dosjedne stope, opremljen masivnim uloškom od SBR gume (debljine 10 mm) u koji je smješten poklopac velike mase sa zaključavanjem punim TPU kopčama, dodatno opremljen zaključavanjem zakretnim klinovima. Sve navedeno jamči bolji prijenos opterećenja (dulji vijek trajanja), manju mogućnost pojave lupanja (što je u tunelu naročito izraženo) te veliku stabilnost i sigurnost poklopca. ↓

ACO PowerSlot R20 je odvodni kanal okruglog presjeka, promjera cijevi 200 mm, izrađen iz armiranog betona s uzdužnim prorezima širine otvora 30 mm i integriranim cestovnim rubnjakom visine 150 mm. Robusna konstrukcija kanala osigurava stabilnost i traženu nosivost čak i bez bočne betonske obloge, što ga svrstava u odvodne kanale tip “ I ”, a integrirana brtva osigurava vodonepropusnost sustava.

S obzirom da su rokovi izvođenja bili izuzetno kratki isporučeni su odvodni kanali duljine 400 cm što je uz ostale prednosti izvođaču radova Bouygues Travaux Publics osiguralo vrlo brzu ugradnju i instalaciju cijelog sustava.

Tunel Učka1Tunel Učka

Odmorište Kvarner

Na kvarnerskoj strani tunela Učka otvoreno je i odmorište - najmodernije u Ininoj mreži, a karakterizira ga spektakularan pogled koji obuhvaća cijeli Riječki zaljev te okolno kopno i otoke.

Odmorištu Kvarner može se pristupiti iz oba smjera, skretanjem neposredno prije ili poslije kvarnerskog portala tunela Učka stoga smo ovaj projekt pridružili referenci tunela Učka.

Obzirom da INA Kvarner objekt ima bogatu gastro ponudu, za odvajanje otpadnih voda iz kuhinje ugrađen je separator masnoća ACO Lipumax P.

Ugrađeni ACO proizvodi

↑ Jedinstveni monolitni sustav ACO Monoblock RD razvijen za najviše zahtjeve po pitanju sigurnosti, otpornosti i trajnosti ugrađen je na ulazu u tunel s istarske strane na pozicijama naplatne postaje, vatrogasne postaje te između kolnika i manipulativnih površina kontrolnog centra.

Na ulazu u tunel s kvarnerske strane, na Odmorištu Kvarner ugrađen je isti sustav linijske odvodnje na poziciji istakališta benzinske postaje INA. ↓