Browser not supported

You are using an old browser that we do not support anymore. Please consider using a modern web browser such as Microsoft Edge, Google Chrome or Firefox for the best website experience.

ACO u Hrvatskoj već duži niz godina nudi mogućnost isporuke cestovnih poklopaca i slivnih rešetki bez premaza u sklopu linije - EDITION PURE - ekološki orijentiranih cestovnih poklopaca i slivnih rešetki, bez prikrivenih nedostataka.

EDITION PURE - ekološki orijentirani lijevano željezni ACO proizvodi


Cestovni poklopci i slivne rešetke koji se koriste za odvodnju prometnih površina najčešće se, već desetljećima, izrađuju od lijevanog željeza. Razlog tome je vrlo jednostavan – lijevano željezo je za tu namjenu vrlo izdržljiv materijal.

Uporabljivost lijevanog željeza u odvodnji prometnih površina dokazuje se iz dana u dan. Naše tržište tradicionalno očekuje da se cestovni poklopci i slivne rešetke isporučuju s nanesenim bitumenskim premazom kako bi im se produljio vijek trajanja jer su „zaštićeni“ od korozije. Međutim istina je potpuno suprotna – lijevano željezo ne treba takvu vrstu zaštite, a premaz koji se nanosi na cestovne poklopce i slivne rešetke je, u konačnici – otpad.

Do korozije lijevanog željeza dolazi kada se ono, uz prisutnost vlage (vode), izloži kisiku. Međutim, nakon početnog “korodiranja” površine,

Izgled odljevka loše kvalitete nakon pjeskarenja

stvara se zaštitni sloj grafita i perlita koji sprječava prodor korozije dublje u strukturu materijala i gubitak mehaničkih svojstava materijala. Ova reakcija je isključivo površinska.

Trenutno jedina važeća norma u Republici Hrvatskoj za lijevano željezne cestovne poklopce i slivne rešetke HRN EN 124- 2:2015 u poglavlju 4.2 kaže da lijevano željezni proizvodi mogu biti isporučeni sa ili bez premaza, te napominje da je premaz isključivo estetski i ne može se smatrati zaštitom od korozije.

Za nepotrebno premazivanje jednog standardnog cestovnog poklopca svijetlog otvora Ø600 utroši se otprilike 1 litra premaza. To je količina premaza koja se uslijed habanja (prelazak kotača vozila) i ispiranja (djelovanje atmosferilija) nepotrebno ispusti u okoliš uz svaki cestovni poklopac i slivnu rešetku koje ugradimo u prometnicu.

Dodatni nedostatak nanošenja premaza na lijevano željezne cestovne poklopce i slivne rešetke je prikrivanje eventualnih nepravilnosti nastalih kao posljedica nekvalitetnog postupka lijevanja, korištenja pohabanih kalupa ili sirovina lošije kvalitete.

S druge strane, lijevano željezni proizvodi koji nemaju premaz ostvaruju znatno kvalitetniju vezu s cementnim mortom, betonom ili asfaltom korištenim za njihovu ugradnju čime se izravno produljuje njihov vijek trajanja u prometnici.

Dodatno se izbacivanjem nanošenja premaza skraćuje proizvodni postupak pa su i CO2 otisak i utrošak energije manji. Visoka kvaliteta i tehnologija lijevanja, uz korištenje vrhunskih kalupa, omogućila je ACO Guss ljevaonici iz Kaiserslauterna izbacivanje premaza iz proizvodnog procesa davne 1995. godine. Isporuka proizvoda bez premaza uglavnom se odvija na Njemačkom i zapadno Europskom tržištu.

Izgled poklopca s premazom nakon 8 mjeseci pod prometom